Foodelicious

 
Idag har varit en väldigt skön dag! vaknade 5:30, pigg och glad, taggad för en ny dag. Jobbade 1 timme under morgonen sedan så åt jag frukost när Ev åkt till skolan. Åt oatmeal för första gången imorse, åt det med lite kanel och blåbär! måste säga att det ser ju så mycket godare ut än vad det är haha. Hade varit betydligt mycket godare med liiiite socker och mjök men nej så roligt ska vi inte ha det. Funkar helt ok iaf! kommer börja äta det vissa mornar, kanske varannan. Är ju ändå typ 100 cal per portion om inte mer. Men en riktigt bra start på dagen iaf! åt 2 stekta ägg till det med. mätt och belåten så la jag mig ute och solade / läste i 1 1/2 timme.
 
Efter läsningen så tjuv tränade jag lite hemma innan jag åkte iväg till gymmet hahah..jag kan ju inte må bra. Min tränare har koll på hur mycket jag tränar och säger att jag inte får träna för mycket men jag kände verkligen att jag behövde köra lite mage och rumpa innan gymmet, i och med att jag sträkte en muskel i magen förut så har jag ju inte kunnat träna mage på länge. Ingen skad skedd! förhoppningsvis. Jag och Mr.A körde bröst och triceps idag + cardio. Åkte hem direkt efter gymmet och åt snabb lunch sedan hämtade jag upp Ev. 
 
När vi kom hem så var klockan ganska mycket, strax efter 5pm så jag började direkt med hans middag. Vi käkade och kollade på film tills det var dags för hans bad/ sagoläsning. Nu ligger han och sover så gott! jag har roat mig med att gjort egen granola! var väldigt enkelt, blev super gott med. Perfekt god granola utan smör eller något socker! kan man äta det utan att må dåligt haha. 
 
Värdföräldrarna har sin date night ikväll så jag jobbar till 11:30! jag som alltid sover innan det haha, får försöka hålla mig vaken :) är nog inget problem, dom kommer alltid hem tidigare än dom sagt så det är nog ingen fara. Tänkte sätta igång en film och bara slappa. 
 
xoxo
 

 
( Cecilia din fråga har jag redan svarat på en gång här i bloggen, hittar dock inte så jag kan länka inlägget men så här skrev jag till hon som frågade tidigare: )
 
 
"Rädd för maten är inget du behöver vara, det går att äta nyttigt om man vill och anstränger sig. Jag hade samma tankar som dig innan jag kom hit till USA, alla varnade mig hela tiden om hur enkelt det var att bli tjock som au pair i USA, samt att dom flesta au pairerna väger mer när dom kommer hem till Sverige igen efter ett år. Det ligger något i det! det ska jag inte säga något om, men samtidigt så väljer man själv hur man vill göra med sin mat. 

Alla värdfamiljer här borta äter olika, jag har turen att ha en familj som äter väldigt nyttigt, tänker på vad dom äter för det mesta och äter allt organiskt. Många kompisars familjer äter mer onyttigt, köper take out varje dag och så. I sånna lägen kan det bli svårare men du kan ju alltid välja bort större delen av det onyttiga på tallriken och lägga till extra sallad och grönsaker iställlet. 

Familjen är den som står för din mat under din tid som au pair. MEN har du jätte speciella önskemål på mat så finns det inget som säger att dom kommer köpa det åt dig. Det är ju skillnad på att be om hummer varje dag än att fråga om lite extra grönsaker till lunch/middag. I min situation så får jag handla i stort sett det jag vill äta, men jag tänker mig alltid för när det gäller priser och så. Jag skulle aldrig be om något överdyrt.

 Det som gör det lätt att gå upp i vikt här i USA är att det är så otroligt mycket snabbmat, och det är snabbmaten som är billigast. Mcdonalds kan kosta dig $4 för ett helt mål med + meny medans en sallad kan kosta dig $10-15. Sen beror det ju självklart också på vart man äter. Man får tänka sig lite för vad man stoppar i sig bara. 

 

Sedan kan du alltid fråga familjen du blir matchad med hur deras mat vanor och sånt är innan du säger ja till en familj.

 

Maten på skolan i New York var inget att hänga i granen, bara massa fet mat haha. Dom hade till och med bacon doppat i choklad till frukost? Den som kom på den iden kan ju inte vara helt 100 i skallen. Trösten är dock att skolan är under så få dagar! + att dom har faktiskt lite sallad också. Du klarar dig! ;) "


Kommentarer
Postat av: Kajsa Melander

dutkigt! vad var din startvikt och vad väger du nu? =)

Svar: Min start vikt var 54kg, nu väger jag 51,5kg
sannaaupair.blogg.se

2013-03-20 @ 15:31:54
Postat av: Caroline

Hej tänkte bara tipsa dig om att ha i några frysta hallon när du gör gröten, räcker med några stycken typ 5? till en portion. Det blir mycket godare med något I gröten än på tycker jag :) men det är ju en smaksak! du kanske inte ens får äta/tycker om hallon haha. Gillar din blogg iaf kikar in här ibland!

Svar: Bra tips tack! jo jag får äta hallon :) går inte på någon diet just nu.
sannaaupair.blogg.se

2013-03-20 @ 16:23:02
URL: http://carolineemelie.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
  • Tillbaka till startsidan

  • Sanna heter jag, är 21år och kommer från Sundsvall.
    Den 5 November 2012 flyttar jag till USA för att arbeta som Au Pair i Phoenix, Arizona. Jag kommer att bo hos en underbar familj och ta hand om en liten pojke på snart 4år. I bloggen kan ni läsa om mitt år som Au Pair och allt som hör till.

    Svarar gärna på frågor, både här & på [email protected]


    dagar i USA

    Sweden
    Arizona