Svar på en kommentar

Jag tänkte svara på en kommentar här i ett eget inlägg för det är inte första gången jag får den här frågan:

 

"hej! 

jag lever väldigt hälsosamt och äter bara "rent". jag skulle vilja vara au pair nästa år men är rädd för maten.. är rädd att jag inte kommer få äta den maten jag vill utan kommer bli tvingad mcdonken och massa sånt.. hur funkar det för dig? köper du egen mat? :)"

 

----------

 

Rädd för maten är inget du behöver vara, det går att äta nyttigt om man vill och anstränger sig. Jag hade samma tankar som dig innan jag kom hit till USA, alla varnade mig hela tiden om hur enkelt det var att bli tjock som au pair i USA, samt att dom flesta au pairerna väger mer när dom kommer hem till Sverige igen efter ett år. Det ligger något i det! det ska jag inte säga något om, men samtidigt så väljer man själv hur man vill göra med sin mat. 

Alla värdfamiljer här borta äter olika, jag har turen att ha en familj som äter väldigt nyttigt, tänker på vad dom äter för det mesta och äter allt organiskt. Många kompisars familjer äter mer onyttigt, köper take out varje dag och så. I sånna lägen kan det bli svårare men du kan ju alltid välja bort större delen av det onyttiga på tallriken och lägga till extra sallad och grönsaker iställlet. 

 

Familjen är den som står för din mat under din tid som au pair. MEN har du jätte speciella önskemål på mat så finns det inget som säger att dom kommer köpa det åt dig. Det är ju skillnad på att be om hummer varje dag än att fråga om lite extra grönsaker till lunch/middag. I min situation så får jag handla i stort sett det jag vill äta, men jag tänker mig alltid för när det gäller priser och så. Jag skulle aldrig be om något överdyrt.

 

Det som gör det lätt att gå upp i vikt här i USA är att det är så otroligt mycket snabbmat, och det är snabbmaten som är billigast. Mcdonalds kan kosta dig $4 för ett helt mål med + meny medans en sallad kan kosta dig $10-15. Sen beror det ju självklart också på vart man äter. Man får tänka sig lite för vad man stoppar i sig bara. 

 

PS. Sedan kan du alltid fråga familjen du blir matchad med hur deras mat vanor och sånt är innan du säger ja till en familj.

 

Hoppas du fick lite svar på din fråga. Hör gärna av dig om du har mer frågor. :)


Kommentarer
Postat av: cecilia

taaack :D

2013-02-23 @ 21:49:38
Postat av: cecilia

kom på en till fråga!! haha :D hur var maten på den där förberedelsekursen? har sett på andra bloggar och där verkade det bara typ vita bagels, socker yoghurt och frosties typ? :/

Svar: Maten på skolan i New York var INTE nyttig haha. Bara skräp mat. Dom hade till och med bacon doppat i choklad. Men New York skolan är under en sån kort period så du klarar dig ändå :)
sannaaupair.blogg.se

2013-02-23 @ 21:52:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
  • Tillbaka till startsidan

  • Sanna heter jag, är 21år och kommer från Sundsvall.
    Den 5 November 2012 flyttar jag till USA för att arbeta som Au Pair i Phoenix, Arizona. Jag kommer att bo hos en underbar familj och ta hand om en liten pojke på snart 4år. I bloggen kan ni läsa om mitt år som Au Pair och allt som hör till.

    Svarar gärna på frågor, både här & på [email protected]


    dagar i USA

    Sweden
    Arizona